Pielgrzymka do Lichenia, Gniezna i Lednicy w 1050 rocznicę Chrztu Polski

Piotr Rożyk,
poniedziałek, 13 czerwca 2016

W Roku Świętym – Roku Miłosierdzia i Nadzwyczajnego Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski, parafianie od św. Barbary z Rybnika- Boguszowic Osiedla wraz ze swoim Pasterzem – ks. proboszczem Piotrem Rożykiem, wdzięczni Bogu za łaskę Wiary,  pielgrzymowali w dniach 9 -11 maja 2016 r., do jej źródeł śladami początków Państwa Polskiego.

GALERIA ZDJĘĆ (KLIKNIJ TUTAJ)

Trasa naszej pielgrzymki prowadziła przez Kalisz, więc po drodze odwiedziliśmy św. Józefa, przechodząc przez Bramę Miłosierdzia w kaliskim Sanktuarium. Jego opiece poleciliśmy nasze rodziny. W godzinach popołudniowych byliśmy w Licheniu, gdzie po zakwaterowaniu w Domu Pielgrzyma „ARKA”, udaliśmy się do licheńskiej Bazyliki, by pokłonić się Bolesnej Królowej Polski w Jej cudownym wizerunku oraz przejść przez licheńską Bramę Miłosierdzia. Był czas na prywatną modlitwę, spowiedź świętą, zwiedzanie obiektów sakralnych z przewodnikiem, podziwianie z wieży bazyliki panoramy okolicy, z wysokości 30 piętra. Wspólny różaniec, nabożeństwo majowe i Eucharystia koncelebrowana przez naszego ks. Proboszcza, a po niej Apel Maryjny, zakończyły pierwszy dzień pielgrzymowania.

Drugi dzień rozpoczął poranny wyjazd autokarem do Gniezna, gdzie w Muzeum Początków Państwa Polskiego mieliśmy okazję poznać historię powstania naszego państwa, obejrzeć ciekawe eksponaty z wykopalisk archeologicznych oraz ilustrujący wydarzenia historyczne sprzed ponad tysiąca lat film w technologii 3D. Wyposażeni w niezbędną wiedzę historyczną, skierowaliśmy swe kroki do Katedry św. Wojciecha, patrona Polski – biskupa, misjonarza, pierwszego polskiego męczennika za wiarę. Przejście przez znane ze swego kunsztu Drzwi Gnieźnieńskie stanowiące obecnie Bramę Miłosierdzia, było naszym kolejnym aktem doświadczenia miłości Boga, który przebacza, pociesza, przemienia i daje nadzieję. Zachęceni przez naszego ks. Proboszcza nie mogliśmy nie skorzystać z tego szczególnego momentu łaski i odnowy duchowej. Wszyscy pragnęliśmy w Roku Jubileuszowym w ten wyjątkowy sposób przeżyć pobyt na Wzgórzu Lecha, w kolebce naszej wiary, u stóp św. Wojciecha. Swą modlitwą ogarnialiśmy nasze rodziny, parafię i naszą Ojczyznę.

Po zwiedzeniu Bazyliki prymasowskiej, poznaniu biografii św. Wojciecha i złożeniu hołdu Jego relikwiom, uczestniczyliśmy we Mszy św., którą koncelebrował ks. Piotr. Nasi pielgrzymi umocnieni duchowo, wzmocnili także swe siły fizyczne wspólnie spożywając zamówiony w pobliskiej restauracji obiad, a następnie udaliśmy się autokarem w kierunku Lednicy.

Piękna słoneczna pogoda, błękitne niebo z białymi obłoczkami, świeża soczysta zieleń, pokryte bielą kwiatów drzewa, kolorowe wiosenne kwiaty i rozpościerające się szeroko za oknem autokaru żółte łany kwitnącego rzepaku, dodawały uroku naszemu pielgrzymowaniu. Mogliśmy się przekonać, jak piękne są dzieła Pana. Przecież nie mogło być inaczej, bo maj – to miesiąc Maryi, najpiękniejszy miesiąc w roku. Do Niej w czasie podróży kierowaliśmy codziennie modlitwę różańcową połączoną z Akatystem śpiewanym przez ks. Piotra.

Kolejnym celem naszego pielgrzymowania był Ostrów Lednicki. Po wejściu do skansenu wsi piastowskiej na jeziorem Lednickim, promem przepłynęliśmy na największą z pięciu wysp tego jeziora. Była ona kiedyś grodem książęcym pierwszych Piastów - Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Dziś jest rezerwatem archeologicznym i skansenem. Tutaj mogliśmy zobaczyć odkopane fragmenty dwóch budowli będących zabytkami najwcześniejszego kultu chrześcijaństwa na terenie Polski. Najprawdopodobniej w tym miejscu odbył się chrzest Mieszka I oraz całej rzeszy Polan, o czym świadczyć mogą odkryte baseny chrzcielne. Każdy z nas uświadomił sobie, jak ważne dla nas Chrześcijan jest to historyczne miejsce. Dotknęliśmy emocjonalnie prawdziwego źródła naszej wiary, bo stąd nasz ród.

Punktem kulminacyjnym naszego pobytu na Lednicy, było przejście przez Bramę Rybę – Bramę Trzeciego Tysiąclecia na Polach Lednickich.  Swoje „owce” z boguszowickiej parafii prowadził ku Bramie sam „Pasterz” -  nasz ks. Proboszcz Piotr Rożyk.

W Bramie Rybie, będącej symbolem Chrystusa, pamiątkowym wspólnym zdjęciem utrwaliliśmy to wydarzenie i szliśmy dalej do chrzcielnicy-ryby na brzegu jeziora Lednickiego. Tutaj odbyło się nasze wspólne dziękczynienie za dar Chrztu św. oraz odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych z wyznaniem wiary w Boga w Trójcy Jedynego. Zebrani odnowili łaskę otrzymaną na Chrzcie św. poprzez gest uczynienia znaku krzyża świętego wodą z jeziora Lednickiego zmieszaną z wodą z rzeki Jordan w Ziemi Świętej.

Odnowieni duchowo, skierowaliśmy swe kroki do grobu Twórcy Lednicy – o. Jana Góry i w modlitwie za zmarłych polecaliśmy Bogu Jego duszę.  Stojąc w zadumie nad Jego mogiłą i widząc w oddali Bramę Rybę oraz zielone puste pola, zrodziła się w nas refleksja, że wkrótce, bo już 4 czerwca te pola znowu zapełnią się tysiącami młodych ludzi, którzy jak dawniej swym entuzjazmem młodości i wiary otoczą również śp. o. Jana Górę, bez którego nie byłoby Lednicy. Jego „dzieło” trwa nadal, o czym mogliśmy się przekonać zwiedzając zbudowane przez Niego Centrum Spotkań Młodzieży oraz Muzeum św. Jana Pawła II. Pełni wrażeń powróciliśmy do Lichenia, by na zakończenie dnia o godz. 20.00  uczestniczyć w Apelu Maryjnym.

Poranną Mszą św. w Bazylice Licheńskiej rozpoczęliśmy trzeci dzień naszej Jubileuszowej Pielgrzymki. Po niej do godz.11.00 był czas do własnej dyspozycji, a następnie  wyjazd do Lasu Grąblińskiego, gdzie odprawiliśmy Drogę Krzyżową, w czasie której jeszcze raz polecaliśmy Bogu wszystkie intencje, z którymi wyruszyliśmy z Boguszowic. Os. na pątniczy szlak. Był to już ostatni punkt programu pielgrzymkowego. Z Grąblina wyruszyliśmy z modlitwą w drogę powrotną do Rybnika. Na koniec niespodzianka! Za uczestnictwo w tej wyjątkowej pielgrzymce, każdy z nas otrzymał pamiątkowy Dyplom Pielgrzyma z imieniem i nazwiskiem, wyszczególnieniem trasy pielgrzymowania i pieczęciami potwierdzającymi pobyt w każdym z tych świętych miejsc.

Dziękujemy naszemu Przewodnikowi Duchowemu ks. Proboszczowi za wzorowe przygotowanie i prowadzenie pielgrzymki, za odprawione Msze św. w naszej intencji, za przewodniczenie naszym modlitwom i niezwykłą umiejętność „rozmodlenia” wszystkich, a także za fizyczny trud wędrowania z nami w upale dnia. Dziękujemy również Pani Halinie Kowalczyk za trud zorganizowania grupy pielgrzymkowej, załatwienie formalności związanych z wyjazdem i noclegami. Dziękujemy mamie ks. Proboszcza, która dzielnie towarzyszyła nam na całej pielgrzymkowej trasie oraz grupie z Niewiadomia, za wspólne pielgrzymowanie. Wszystkim za wszelkie dobro – Bóg zapłać!